يکشنبه 09 ارديبهشت 1403
در صورتی که یکی از نمایندگان فروش نیوشا رو می شناسید، برای خرید محصول به وی مراجعه نمایید. برای یافتن نمایندگان فروش، به شبکه های اجتماعی مراجعه نموده و هشتگ نیوشا را سرچ نمایید. در صورت عدم توانایی یافتن نماینده فروش، فرم بالا را تکمیل نمایید.
انتخاب تصویر

استعلام امتیاز

نمایش امتیاز

جمع امتیازات

امتیاز سفارش:
0
امتیاز کل مشتری:
0

جوایز قابل انتخاب

شیوه‌های کسب امتیاز
هر 250 هزار ریال
1 امتیاز
  • این امتیاز صرفا برای استفاده مشتریان وفادار بوده و به ازای ثبت سفارش برای مشتریان محاسبه می گردد.
  • بعد از هر سفارشی که نماینده فروش برای مشتری ثبت می کند، از طریق پیامک امتیاز حاصل از سفارش جدید و امتیاز کل اعلام خواهد شد.
  • معیار شناسایی مشتری وفادار و دریافت امتیاز در این باشگاه (آدرس) می باشد.

شناسنامه گیاهان

گل گاوزبان

شناسنامه گیاهان - گل گاوزبان

گل گاوزبان: گیاهشناسی، خواص و توصیه‌های قبل از مصرف

636176748068189658bugloss

نام تجاری گیاه:

Echium

نام علمی گیاه:

Echium amoenum Fisch. & C.A.Mey

تاریخچه و گیاهشناسی:

گل گاوزبان با نام علمی Echium amoenum بومی مناطق محدودی از بخش های شمالی ایران و قفقاز است. این گیاه در بسیاری از مناطق اروپا، غرب آسیا و آمریکای شمالی می روید و اغلب به صورت وحشی در کناره ی رودخانه ها دیده می شود. در اوایل قرن نوزدهم قسمت های جوان گیاه مثل شاخ و برگ آن، به صورت پخته شده یا سالاد مصرف می شد. گیاه شناسان قدیم، گاهی این گیاه را Bugloss هم نامیده اند. برپایه ی برخی مستندات، Borago، نام لاتین گل گاوزبان، تحریفی از کلمه ی Corago (Cor به معنی قلب و ago  به معنی گذشته) است. این نامگذاری به سبب تأثیر این گیاه بر قلب انسان بود. هر چند، جان استیو هنسلو(1861-1796) گیاه شناس انگلیسی، معتقد بود این کلمه از barrach، واژه ای از زبان ایرلندی کهن (سلتی) به معنی مرد دلاور، مشتق شده است.

دانستنی های کشاورزی

گیاهشناسی و نحوه زراعت (کاشت، داشت، برداشت) گلگاوزبانcopy

خواص گل گاوزبان:

خواص گل گاوزبان:

مواد موثره و ارزش تغذیه ای گل گاوزبان

گل گاوزبان ایرانی مواد مؤثر فراوانی از قبیل تانن، موسیلاژ، ترکیبات فنلی، مواد قندی، فلاونوئید و مقدار کمی آلکالوئید دارد. در این گیاه، 3 تا 5 درصد موسیلاژ، 0/15 درصد فلاونوئید و 13/43 درصد آنتوسیانین با آگلیکون دلفیدین و سیانیدین وجود دارد. مقدار ناچیزی آلکالوئید از دسته ی پیرولیزیدین هم در این گیاه یافت می‌شود.(1)

enlightenedکشت گل گاوزبان در دو فصل بهار و پاییز انجام می‌شود و بهترین روش، کاشت بذر در فصل پاییز است.

enlightenedدر افسانه های رومی آمده است که اگر زنی مقدار کمی از این گیاه را در نوشیدنی مردی بریزد به او شجاعت می دهد.

enlightenedهومر شاعر و مورخ یونانی گل گاوزبان را شادی آور و غم زدا دانسته است.

enlightenedگل گاوزبان در فرانسه «شکوفه ی آبی تندرستی» نامیده می شود زیرا گل های آن به رنگ آبی  و داروی مناسبی برای درمان حساسیت های دهقانان، هنگام کارکردن است.

enlightenedگل گاوزبان در ایران، از گیاهان بومی گیلان به شمار می رود و در بسیاری نقاط این استان، به شکل خودرو وجود داشته است. هرسال از زمین های زیر کشت گیاه طبی گل گاوزبان در استان گیلان، بیش از 400 تن محصول به ارزش اقتصادی بیش از پنج میلیارد ریال برداشت می شود

دوز 2 گرم از گیاه خشک شده در 1 فنجان آب جوش 3 مرتبه در روز توصیه شده است.

2 ساعت قبل یا بعد از غذا.

عوارض جانبی و واکنش های حساسیت زا

کودکان

مصرف خوراکی روغن بذر گل گاوزبان در مقادیر مناسب ایمن به نظر می‌رسد. مصرف خوراکی محصولات روغن بذر گل گاوزبان که حاوی پیرولیزیدین آلکالوییدها (PA) هستند، احتمالاً ناایمن است.

بارداری و شیردهی

مصرف روغن بذر گل گاوزبان در دوران بارداری و در طول دوران شیردهی احتمالا ناایمن است. ضروری است که از مصرف محصولات روغن بذر گل گاوزبان که حاوی پیرولیزیدین آلکالوییدها (PA) هستند، اجتناب شوند. ترکیبات PA برای مادر خطرناک هستند و می‌توانند باعث بیماری کبدی جدی و سرطان شوند. همچنین این ترکیبات برای نوزاد خطرناک هستند چراکه می‌توانند باعث نقص مادرزادی شوند؛ همچنین می‌توانند به شیر مادر منتقل شوند. محققین مطمئن نیستند که محصولات گل‌گاوزبان که به عنوان فاقد PA (PA-Free) گواهی می‌شوند، در طول بارداری و شیردهی ایمن باشند. بهتر است موارد ایمنی رعایت شود و در این دوران از مصرف گل گاوزبان پرهیز شود.

اختلالات خونریزی

نگرانی‌های وجود دارد مبنی براینکه روغن بذر گل گاوزبان ممکن است مدت زمان خونریزی را طولانی کند و خطر کبودی و خونریزی را افزایش دهد. اگر اختلالات خونریزی دارید، گل گاوزبان را با احتیاط مصرف کنید.

بیماری کبدی

محصولات گل گاوزبان حاوی ترکیبات هپاتوتوکسین پیرولیزیدین آلکالوییدها هستند که می‌توانند بیماری کبد را بدترکنند.

جراحی

گل گاوزبان ممکن است خطر خونریزی را حین جراحی و بعد از آن افزایش دهد. حداقل 2 هفته قبل از جراحی مصرف گل گاوزبان را متوقف کنید.

واکنش های حساسیت زا

به‌طور کلی، هر فرد ممکن است نسبت به گیاهان و ادویه‌های خاصی حساسیت داشته باشد. این حساسیت باید در درجه اول توسط خود فرد و در درجه دوم توسط پزشک تشخیص داده شود. البته این واکنش‌های آلرژیک عوارض جانبی مزمن یا حاد ایجاد نمی‌کنند و بعد از شناسایی گیاه حساسیت‌زا و قطع مصرف آن‌، عوارض ناشی از آلرژی برطرف خواهد شد.

هیچ شرکت یا هیچ محصولی نمی‌تواند از واکنش‌های آلرژیک بدن‌های مختلف از پیش آگاهی داشته باشد. ناسازگاری بدن با یک یا چند گیاه خاص هر چند به ندرت پیش می‌آید اما به هر حال ممکن است مصرف‌کنندگانی با آن مواجه شوند.

تداخل دارویی

گل گاوزبان توسط کبد تجزیه می‌شود. برخی ترکیبات شیمیایی که هنگام تجزیه روغن بذر گل‎گاوزبان شکل می‌گیرند، می‌توانند مضر باشند. داروهایی که باعث تجزیه کبدی روغن بذر گل گاوزبان می‌شوند می‌توانند باعث افزایش اثرات سمی ترکیبات شیمیایی روغن بذر گل گاوزبان شوند. برخی از این داروها عبارتند از کاربامازپین (تِگرِتول)، فنوباربیتال، فنی‌توئین (دیلانتین)، ریفامپین، ریفابوتین (میکوبوتین) و ریفابوتین (میکوبوتین).

روغن بذر گل گاوزبان ممکن است لخته شدن خون را آهسته کند. مصرف هم زمان آن با داروهایی که آنها هم لخته شدن خون را آهسته می‎کنند، ممکن است احتمال کبودی و خونریزی را افزایش دهد. این روغن حاوی گاما لینولنیک اسید (GLA) است که می‌تواند لخته شدن خون را آهسته کند. برخی داروهایی که لخته شدن را آهسته می‌کنند عبارتند از  آسپرین، کلوپیدوگرل (پلاویکس)، دیکلوفناک (ولتارن، کاتافلام)، ایبوپروفن (ادویل، موترین)، ناپروکسن (آناپروکس، ناپروسین)، دالتپارین (فراگمین)، اِنوکساپارین (لوونوکس)، هپارین و وارفارین (کومادین).

روغن بذر گل گاوزبان ممکن است با داروهای مورد استفاده در طول جراحی (مانند داروی بیهوشی) تداخل ایجاد کند. محصولات طبیعی که پیش از جراحی مصرف کرده‌اید را به پزشکتان اطلاع دهید. حداقل 2 هفته پیش از جراحی مصرف روغن بذر گل‌گاوزبان را متوقف کنید. 

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی (NSAIDs)، داروهای ضدالتهابی هستند که برای کاهش درد و تورم استفاده می‌شوند. روغن بذر گل گاوزبان نیز به عنوان یک ضد التهاب استفاده می شود. داروهای NSAIDs و روغن بذر گل گاوزبان با هم برای ارتریت روماتوئید استفاده می‌شوند. اما به نظر می‌رسد روغن بذر گل ‌گاوزبان مکانیسم اثرگذاری متفاوت نسبت به این داروها دارد. برخی محققین فکر می‌کنند که مصرف این داروها همراه با روغن بذر گل گاوزبان ممکن است اثربخشی این روغن را کاهش دهند. برخی از داروهای NSAIDs عبارتند از ایبوپروفن (ادویل، موترین، نوپرین)، اندومتاسین (ایندوسین)، ناپروکسن (آلو، آناپروکس، ناپرلان، ناپروسین)، پیروکسیکام (فلدِن) و آسپرین.

کاربرد در طب قدیم

کاربرد در طب قدیم

پلینی دالدر فیلسوف رومی اعتقاد داشت که این گیاه ضد افسردگی است و افراد را شجاع می کند. جان اِولین (John evelyn) نویسنده انگلیسی قرن هفدهم میلادی، می نویسد: «گل گاوزبان بیماری و تنبلی را دور می کند، طبع گرم و خشکی دارد، جویدن برگ تازه اش، به طور سنتی برای درمان جوش های چرکی دهان مفید و دم کرده ی آن برای تنگی نفس سودمند است. این گیاه، از بین برنده ی افسردگی، کاهنده ی فشارخون، شادی آور، رقیق کننده ی خون، رفع کننده ی اضطراب و دلهره و از بین برنده ی تپش قلب است. گیاهی خواب آور، معرِق و باز کننده ی عروق است، همچنین ضدبلغم و سودا، تب و سرفه بوده و برای نفخ مؤثر است.»

مقالات مرتبط

  • حسینی، ا.، و شریعتی فر، ن. (1383). بررسی اثر ضد تشنجی عصاره متانولی گل گاو زبان ایرانی بر تشنج ناشی از پیکرو توکسین در موش سوری. افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد، 10(2)، 25-20. قابل دسترس از:
    http://www.sid.ir/fa/vewssid/j_pdf/65013830204.pdf
  • رضایی، ک.، جبرئیلی، ر.، دلفان، ب.، مشکوه، م.ه.، و طراحی، م. (1383). مقایسه تاثیر گل گاو زبان و کورتون بر بهبودی و عود درماتیت اتوپیک. یافته، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 6(21)، 24-19. قابل دسترس از: http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/67413832103.pdf
  • رضایی، ک.، شاهرخی، س.س.، داوودزاده، م.، و طراحی، م.ج. (1383). تأثیر دمکرده گل گاو زبان بر بیوشیمی ادرار و خون بیماران با نارسایی مزمن کلیه غیر دیالیزی. یافته، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 6(20)، 15-11. قابل دسترس از:
    http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/67413832002.pdf
  • سیاح برگرد، م.، اسعدی، س.م.، امینی، ه.، سیاح، م.، آخوندزاده، ش.، و کمالی نژاد، م. (1383). اثر بخشی عصاره آبی گاوزبان (Echium amoenum L.) در درمان اختلال افسردگی عمده خفیف تا متوسط: کارآزمایی تصادفی دوسو بی‌خبر در مقایسه با دارونما. فصلنامه گیاهان دارویی، 10، 68-61. قابل دسترس از: http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/54113831008.pdf
  • عماد، م.، غیبی، ف.، رسولی، س.م.، خانجانزاده، ر.، و محمدی جوزانی، س. (1391) .گیاه دارویی صنعتی گل گاوزبان. تهران: پونه. قابل دسترس از: www.frw.org.ir/UploadedFiles/gFiles/4ffdee3406af449.pdf
  • حمیدی راوری انسیه، م.، خاکساری، م. و هژبری، خ. (1390). اثرات مصرف عصاره آبی گل گاوزبان و لیموعمانی بر فشارخون و ضربان قلب قبل و بعد از تزریق فنیل افرین در موش صحرایی نر. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 18(4)، 357-349. قابل دسترس از: http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=136462

منابع

  • حسینی، ا.، و شریعتی فر، ن. (1383). بررسی اثر ضد تشنجی عصاره متانولی گل گاو زبان ایرانی بر تشنج ناشی از پیکرو توکسین در موش سوری. افق دانش؛ مجله دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی، درمانی گناباد، 10(2)، 25-20. قابل دسترس از:
    http://www.sid.ir/fa/vewssid/j_pdf/65013830204.pdf
  • رضایی، ک.، جبرئیلی، ر.، دلفان، ب.، مشکوه، م.ه.، و طراحی، م. (1383). مقایسه تاثیر گل گاو زبان و کورتون بر بهبودی و عود درماتیت اتوپیک. یافته، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 6(21)، 24-19. قابل دسترس از: http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/67413832103.pdf
  • رضایی، ک.، شاهرخی، س.س.، داوودزاده، م.، و طراحی، م.ج. (1383). تأثیر دمکرده گل گاو زبان بر بیوشیمی ادرار و خون بیماران با نارسایی مزمن کلیه غیر دیالیزی. یافته، فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی لرستان، 6(20)، 15-11. قابل دسترس از:
    http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/67413832002.pdf
  • سیاح برگرد، م.، اسعدی، س.م.، امینی، ه.، سیاح، م.، آخوندزاده، ش.، و کمالی نژاد، م. (1383). اثر بخشی عصاره آبی گاوزبان (Echium amoenum L.) در درمان اختلال افسردگی عمده خفیف تا متوسط: کارآزمایی تصادفی دوسو بی‌خبر در مقایسه با دارونما. فصلنامه گیاهان دارویی، 10، 68-61. قابل دسترس از: http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/54113831008.pdf
  • عماد، م.، غیبی، ف.، رسولی، س.م.، خانجانزاده، ر.، و محمدی جوزانی، س. (1391) .گیاه دارویی صنعتی گل گاوزبان. تهران: پونه. قابل دسترس از: www.frw.org.ir/UploadedFiles/gFiles/4ffdee3406af449.pdf
  • حمیدی راوری انسیه، م.، خاکساری، م. و هژبری، خ. (1390). اثرات مصرف عصاره آبی گل گاوزبان و لیموعمانی بر فشارخون و ضربان قلب قبل و بعد از تزریق فنیل افرین در موش صحرایی نر. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمان، 18(4)، 357-349. قابل دسترس از: http://fa.journals.sid.ir/ViewPaper.aspx?id=136462